Piiri + ämpäri

Tehdään piiri käsi kädessä ja laitetaan sen keskelle ämpäri. Kaikki vetävät toisiaan ämpäriä kohti, ämpäriin osunut tippuu pois. Myöskin, jos ämpäri menee jalkojen välistä tippuu pois. Ja jos kahden henkilön välistä tippuvat molemmat.

 

Maa – Mars – Jupiter

Leikkijät asetetaan kolmeen ryhmään ja ne nimetään Maaksi, Marsiksi ja Jupiteriksi. Ryhmät asettuvat pienen välimatkan päähän toisistaan. Ryhmän jäsenet pitävät tiukasti kiinni toisistaan. Leikinjohtaja aloittaa leikin huutamalla esim. ”Maa hyökkää Marsiin!” jolloin Maa hyökkää Marsiin, eli rupeavat kiskomaan marsilaisia irti toisistaan. Kaikki, jotka irtoavat liittyvät Maahan. Näin jatketaan kunnes joku planeetta on tuhottu tai joku on selkeästi ylivoimainen. Hyökkäyksen ei tarvitse kestää kuin hetken ja uusi käsky voidaan huutaa heti kun edellinen on lopetettu. On myös muistettava, että jokainen planeetta saa hyökätä tasapuolisesti.

 

Haarukka ja lihapulla

Valitaan yksi kiinniottaja eli haarukka ja yksi lihapulla eli kiinniotettava. Muut leikkijät ottavat itselleen parin ja leikki voi alkaa. Ideana on, että haarukka yrittää pyydystää lihapullaa. Lihapulla pääsee turvaan ottamalla itselleen parin. Parittomaksi jäänyt on uusi lihapulla.

 

Streets and avenues

Asetutaan esim.  Neljään jonoon siten, että vierekkäin ja peräkkäin on sama määrä ihmisiä. Tarvitaan vielä kiinniottaja ja kiinniotettava sekä leikinjohtaja kertomaan mitä kulloinkin tehdään. Ideana on, että kiinniottaja ja kiinniotettava juoksevat rivien välissä. Kun leikinjohtaja huutaa: STREET, kääntyvät rivissä olevat leikkijät 90 astetta, jolloin rivien suunta muuttuu. Kun leikinjohtaja seuraavan kerran huutaa: AVENUE kääntyvät rivit taas. Näin kiinniottajan ja kiinniotettavan tilanne muuttuu rivien välissä.

 

Käärme, joka puree häntäänsä

Asetutaan jonoon ja otetaan toisia kädestä kiinni. Ensimmäisenä oleva yrittää koskettaa viimeisenä olevaa, kun hän onnistuu hän joutuu viimeiseksi ja hänen takanaan ollut ensimmäiseksi.

 

Syvä kaivo

Leikkijät asettuvat maahaan piirretyn suuren ympyrän (kaivon) sisäpuolelle. Leikinjohtajan merkistä he alkavat työntää toisiaan ulos ympyrästä. Käsiä ei saa käyttää, vain olkapäillä työnnetään. Viimeiseksi ympyrän sisälle jäänyt on voittaja.

 

Jäädyttäjät

Leikinjohtaja kertoo leikkialueen rajat. Sitten hän valitsee leikkijöistä 2- 3 avustajaa ensimmäisiksi jäädyttäjiksi. Jäädyttäjät yrittävät ottaa leikkijöitä kiinni. Kun jäädyttäjä saa jonkun kiinni, tämä ”jäätyy” paikalleen. Ne, jotka eivät ole jäässä, ovat sulattajia. He voivat sulattaa jäätyneet halauksella. Leikki päättyy, kun kaikki ovat jäässä.

 

Varvashippa

Tehdään rinki, niin että kaikki ottaa toisiaan käsistä kiinni. Hippaa, kuten tavallisesti, mutta toisen saa otettua kiinni astumalla tämän varpaille.

 

Leijonat ja preeriakoirat

Hippa on leijona (isolla porukalla monta leijonaa) ja muut preeriakoiria. Hippa ottaa muita kiinni, ja kun saadaan kiinni, pitää mennä maahan makaamaan ja nostaa kädet ja jalat pystyyn. Pelastaa voi siten, että koskee käsillä toisen pystyssä olevia käsiä ja jalkoja. Tätä voi leikkiä myös sisällä, jos on tarpeeksi iso tila ja ulkona on märkää.

 

Metsurit ja luonnonsuojelijat

Valitaan kaksi ryhmää: luonnonsuojelijat ja metsurit. Luonnonsuojelijat suojelevat jotain tiettyä puuta, jossa uhanalainen porotoukka asuu, takertumalla siihen. Metsurit yrittävät repiä luonnonsuojelijoita pois kaataakseen puun. Voidaan esim. ottaa aikaa, jonka kuluessa metsurien on saatava suojelijat pois.

 

Luonnonsuojelija

Pelataan lipputangon, lyhtypylvään tms. ympärillä. Valitaan poliisi. Muut pelaajat menee lipputangon (tms.) ympärille ja ottaa tiukasti kiinni. Poliisi koittaa repiä muita irti samalla kun revittävät huutavat "puuta emme anna!!" Kun poliisi saa jonkun irti, irti saatu aloittaa myös irrottamisen. Lipputangossa olijat ovat luonnonsuojelijoita ja he suojelevat puuta se kaatamiselta...

 

Väkivalta

Kun mikään ei tunnu sujuvan kun kaikki ovat niin energisiä menkää ulos ja leikkikää väkivaltaa: kaikki tarttuvat toisiaan käsistä kiinni ja yksi tai kaksi yrittävät irrottaa heidät toisistaan kaikin mahdollisin tavoin vain kutitus pureminen ja potkiminen on kiellettyä. Sääntöjä voi ja kannattaa muokata ryhmän mukaan. Muistakaa myös katsoa että kenelläkään ei ole taskuissa mitään terävää tai hajoavaa. Älkää myöskään leikkikö ryhmillä joissa on sekä sudenpentuja että johtajia.

 

Kinuski

Väkivalta-leikin lievempi versio, jota voin suositella sudenpentuikäisille. Tämä toimii niin, että kun "irrottaja" saa jonkun käden/jalan irti, sillä ei saa ottaa enää uudestaan kiinni. Voi myös leikkiä siten, että kaikki makaavat jättimäisessä kasassa niin kukaan ei pääse kaatumaan.

 

Poro ja metsästäjä

Leikkijöitä tarvitaan parillinen määrä.

Valitaan parit ja asetutaan tasaisesti ympäri leikkialuetta. Yksi pareista aloittaa toisen ollessa poro, toisen metsästäjä. Muut parit ovat käsikynkässä. Metsästäjä luonnollisesti ajaa poroa takaa. Poro voi mennä turvaan ottamalla jotakin käsikynkästä, jolloin se, jonka kädestä poro ei ottanut kiinni, muuttuu poroksi. Jos metsästäjä saa poron kiinni, osat vaihtuvat.

 


Kellokas

tarvikkeet: kaulakello tai pilli ja partiohuivi tai muu silmiensidontaan jokaiselle

Valitaan hippa tai useampia. Kaikkien muiden silmät sidotaan, paitsi hipan. Hipalle laitetaan kello kaulaan tai pilli suuhun ja hänen täytyy viheltää tai kilkuttaa kelloaan koko ajan. Muut juoksevat karkuun.

Pelialueen reunoilla on hyvä olla pari vartijaa katsomassa, etteivät sokeat juokse pois alueelta. Pelialueen ei kannata olla esim. iso kenttä vaan pienempi alue. Pelialueelta on hyvä poistaa turvallisuusriskit, kuten esineet/asiat, joita päin voisi juosta.

 

Parihippa

Tähän leikkiin tarvitaan parillinen määrä leikkijöitä.

Valitaan yksi kiinniottaja ja toinen, joka juoksee pakoon. Loput leikkijät asettuvat piiriin pareittain (reiluilla väleillä). Kiinniottaja lähtee ajamaan pakenijaa takaa ringin sisäpuolella (tiettyyn rajaan asti myös ulkopuolella). Turvaan voi mennä tälläytymällä jonkun parin kylkeen kiinni, jolloin se "parin" jäsen jonka kylkeen pakenija EI tarttunut joutuu irrottautumaan ja lähtemään kiinniottajaa karkuun. Näin juoksijat vaihtuvat koko ajan. Jos kiinniottaja saa karkuun juoksijan kiinni osat vaihtuvat. Toinen versio on sellainen jolloin kiinniottajia on kaksi ja pakenijoita on kaksi ja ne juoksevat käsikynkkää. Ringissä seisotaan kolmen hengen ryhmissä ja jos joku pari tulee turvaan kaksi reunimmaista lähtee pois. Tässä versiossa parit vaihtuvat alvariinsa ja tämä on muutenkin älyttömästi paljon kivempaa kun tavallinen parihippa.

 

Risteilyhippa

Risteilyhippa on samanlainen kuin tavallinen yksinkertainen hippa, paitsi että joku tovereista voi auttaa takaa - ajettua juoksemalla ajetun ja ajajan välistä,  jolloin hipan on pakko jättää entinen juoksija rauhaan  ja ruveta ajamaan takaa auttajaa.

 

Karkulaisen takaa-ajo

Joku leikkiöistä valitaan karkulaiseksi ja toiset ovat kiinni ottajia. Leikki tapahtuu alueella, jonka sivurajat ovat selvästi määritelty ja havaittavissa. Karkulainen lähtee edeltä ja ottaa itselleen paljon käpyjä ja piiloutuu. Kun johtaja antaa luvan, lähtevät kiinniottajat etsimään karkuria. Jos karkulainen saa osuttua kiinniottajaa kävyllä putoaa kiinniottaja pelistä pois. Kun taas kiinniottaja saa koskettua karkulaiseen tästä kiinniottajasta tulee karkuri seuraavaan peliin.