Piirrä kuva- viesti

Leikkijät istuvat jonossa lattialla. Viimeiselle näytetään jokin kuva, jonka hän piirtää seuraavan selkään jne. Jonon ensimmäinen piirtää kuvan paperille. Lähimmäksi oikeaa kuvaa osunut on voittaja.

 

Kynttiläviesti

Tarvitaan: tulitikkulaatikko ja kynttilä jokaiselle joukkueelle

Pelinjohtaja jakaa joukkueet. Joukkueelle annetaan kynttilä ja tulitikut. Lähtömerkin jälkeen joukkue sytyttää kynttilän ja ensimmäinen lähtee kulkemaan sen kanssa kiertäen valitun kohteen ja palaa joukkueen luo. Seuraava lähtee jne. Jos kynttilä sammuu pitää palata joukkueen luo ja sytyttää se uudestaan ja kiertää juttu jne. Voittaja on se joukkue, joka seisoo suorassa jonossa ja sen ensimmäisellä on se palava kynttilä.

 

Puusepät viesti

Tarvikkeet: yhtä monta lautaa kuin on joukkueita, isoja, samankokoisia nauloja, vasaroita (ja mahdollisesti hohtimia)

Pelinjohtaja jakaa leikkijät joukkueisiin (n. 6 ihmistä/joukkue). Joukkueet asettuvat lähtöviivan taakse jonoihin. Jonkun matkan päähän laitetaan lauta esim. maitolaatikoiden tai puupöllien päälle jokaiselle joukkueelle. Laudan päälle laitetaan yhtä monta naulaa kuin joukkueessa on jäseniä (6 kpl). Joukkueen ensimmäisille annetaan vasarat. Lähtömerkistä ensimmäinen lähtee juosten laudan luokse, ottaa naulan, lyö sen lautaan kiinni, juoksee takaisin ja antaa vasaran seuraavalle. Seuraava lähtee ja tekee samat asiat. Näin jatketaan, kunnes kaikkien naulat ovat kiinni laudassa.

Tämän jälkeen lähdetään alusta liikkeelle niin, että tällä kertaa naulat otetaan irti laudasta. Voittaja on se joukkue, jonka laudassa ei ole yhtään naulaa, ja joka seisoo suorassa jonossa lähtöviivan takana.

 

Peffisviesti

Jakaannutaan aluksi kahteen joukkueeseen ja istutaan jonoon lattialle. jokainen ottaa takana istuvan jalat sivuilleen ja pitää niistä käsillään kiinni. Jonot tiivistetään, ja kun lähtömerkki pamahtaa, jonot alkavat takapuolia nytkyttämällä siirtyä eteenpäin kohti maalia.

 

Lusikkaviesti

Joukkueet seisovat jonoissa, annetaan ensimmäiselle lusikka, jonka tämä pujottaa paidan kauluksesta sisään ja housujen lahkeesta ulos. Seuraava tekee kaiken samoin, mutta käännetyssä järjestyksessä. Näin jatketaan kunnes viimeinenkin on pujotellut lusikkaa.

 

Vaateripustin viesti

Kaksi joukkuetta. Ensimmäisille annetaan sama määrä vaatteita, jotka he pukevat ylleen, juoksevat tiettyyn paikkaan, riisuvat vaatteet ja tuovat ne seuraavalle jne.

 

Tulitikkulaatikko viesti

Tulitikkulaatikon päällinen yritetään saada kulkemaan nenästä nenään koko joukkueen läpi.

 

Vesiviesti

Jaetaan leikkijät jonoihin. Jonojen ensimmäisille annetaan ämpäri pään päälle. Ämpäreihin laitetaan saman verran vettä  (mieluiten niin paljon että vesi menee hyvin helposti reunan yli). Se, jolla on ämpäri päässään kiertää radan ja antaa ämpärin seuraavalle, joka kiertää radan ja niin eteenpäin. Voittaja joukkue on se jolla on eniten vettä jäljellä  tai paras aika. Voidaan esim. sopia että jokaisesta yli menneestä desilitrasta sakotetaan yksi minuutti.

 

Vakooja

Kaksi joukkuetta, jotka lähtevät vastakkaisiin suuntiin metsässä, menevät niin pitkälle, kunnes tulee merkki kääntyä takaisin. Joukkueet yrittävät vakoilemalla saada vastapuolen pelaajia kiinni. Kun näkee vastapuolen pelaajan pitää huutaa tämän nimi siten, että leikinjohtaja kuulee sen. Leikinjohtaja seisoo joukkueiden välissä ja kiinni jääneet pelaajat menevät hänen luokseen.

 

Vaatejono

Koittakaa muutaman joukkueen kesken ketkä saavat pisimmän ketjun tehtyä solmimalla vaatteistaan. Kannattaa aloitta ulkovaatteet päällä, niin syntyy vähän pitemmät ketjut.

  1. S. Kannattaa miettiä missä tätä voi leikkiä!!!

 

Lipunryöstö

Leikkijöistä tehdään kaksi joukkuetta. Määrätään kummallekin joukkueelle ” lippu” (se voi olla käytännössä ihan mitä vain) ja sovitaan leikin rajat sekä keskiviiva. Kumpikin joukkue laittaa lipun omalle puolelleen. Leikkijät yrittävät ryöstää vastapuolen lipun juoksemalla sen luo ja viemällä sen keskiviivalle. Jos vastapuolen leikkijä saa ryöstäjän kiinni kun hänellä on lippu joutuu tämä vankilaan. Vankilasta voi pelastaa koskettamalla siellä olijaa. Voittaja joukkue on se, joka onnistuu ryöstämään lipun.

 

Lipunryöstö 2

Leikkijät jaetaan esim. neljään joukkueeseen. Jokaiselle joukkueelle annetaan eri värinen lippu ja jokaisille annetaan häntä. Ensin joukkueet käyvät yhdessä piilottamassa lipun, sellaiseen paikkaan, josta sen näkee, jos osaa katsoa ja sen myös voi saada sieltä pois. Sitten laitetaan häntä (partiohuivi ehkä)roikkumaan housujen vyölenkistä, takaa. Ensin ollaan hännän ryöstöä. Yritetään varastaa muiden häntiä niin paljon kuin mahdollista. Kun oma häntä on kadonnut häntiä ei saa enää varastaa. Silloin voi enää etsiä toisen joukkueen lippua.

Sovitun ajan kuluttua (tai silloin kun kaikki on löydetty)lopetetaan etsiminen ja palataan aloituspaikalle.  Lasketaan joukkueelle yhteensä kerääntyneet liput ja hännät. Lasketaan pisteet. (Esim. häntä 5p ja lippu 25 p)

 

Huivin ryöstö

Ensin täytyy etsiä sopiva kenttä. Mieluiten ehkä noin ½ jalkapallo kentän kokoinen, mutta käyttäkää omaa harkintaa mahdollisuuksien ja pelaaja määrän mukaan. Jengi jaetaan kahteen mahd. tasapuoliseen joukkueeseen. Toiset laittavat huivit kaulaansa, toiset ottavat huivit pois (näin erotetaan joukkueet). Kenttä jaetaan kahtia, huivilliset toiselle puolelle, huivittomat toiselle. Molempien kenttien toiseen nurkkaan laitetaan huivi " aarteeksi", toiseen nurkkaan piirretään (tai muuten määritellään) vankila. Pelin tavoite on saada varastetuksi toisen joukkueen huivi. Jos huivillinen pelaaja menee huivittoman puolelle (tai toisinpäin) Huivittoman pitää yrittää koskettaa kyseistä pelaajaa. Jos siinä onnistuu pelaaja joutuu vankilaan. Vankilasta voi pelastaa, jos oman joukkueen jäsen onnistuu koskettamaan. Silloin pelastettu nostaa käden ilmaan ja saa rauhassa kävellä suoraan omalle puolelleen. Pelastaja ei tietenkään saa mennä rauhassa. Jos joku pelaajista saa Huivin hänen täytyy viedä se omalle puolelleen ennen kuin peli päättyy. Jos jää kiinni huivin kanssa, huivi jätetään siihen missä jäi kiinni, ja pelaaja menee tietysti vankilaan. Tärkeää on pitää kiinni reilun pelin säännöistä, mutta silti voi valita tuomarin, joka päättää epäselvissä tapauksissa lopullisen päätöksen.

 

Hännänryöstö

Jaetaan leikkijöille naruja ”hänniksi”. Leikin alkaessa leikkijät alkavat ryöstää ”häntiä” toisiltaan. Häntänsä menettänyt leikkijä putoaa leikistä. Muilta varastetut hännät laitetaan oman hännän viereen.

 

Jonoleikki

Jaetaan ryhmä saman kokoisiin pienenpiin ryhmiin ja he muodostavat jonon. Leikinjohtaja sanoo jonkun asian esim. Kengän numero; pienin eteen. Jonot yrittävät nopeasti päästä oikeaan järjestykseen. Nopein jono saa pisteen. Käydään läpi useita tehtäviä kuten syntymäpäivä, hiusten väri, nimien aakkosjärjestys. MUISTA aina mainita mistä mihin jono rakennetaan!!

 

Leijona

Ryhmä jaetaan kahteen. Joukkueet asettuvat lattialle riviin istumaan käsikädessä, selät vastakkain vastajoukkueen kanssa. Kaikki sulkevat silmänsä, paitsi rivien ensimmäiset. Silmät auki olevien edessä leikinjohtaja heittää kolikon lattialle ja jos tulee markan leijona puoli ensimmäiset lähettävät sähkötyksen. Kun viesti on perillä rivin viimeinen nostaa kätensä ylös. Se joukkue kumpi on nopeampi niin sen joukkueen rivin viimeinen menee ensimmäiseksi. Ja jos tulee väärä viesti niin vasta joukkue pääse yhden eteenpäin. Voittaja on se joukkue joka on ensimmäisenä mennyt kierroksen ympäri, eli kaikki ovat olleet ensimmäisenä rivissä silmät auki.

 

Bumtsibum

Jokainen on varmasti joskus katsonut bumtsibumia. Tätä ohjelmaa voi soveltaa myös erinomaiseksi leikiksi osaksi leiriä tai vaikka kokouksen teemaksi. Leikin johtaja miettii valmiiksi n. 10-30 laulua ja kirjoittaa niistä jokaisesta n. 5 sanaa, jokaisen sanan eri paperille. Älä unohda punaisia! Leikkijöistä tehdään kaksi joukkuetta ja sääntöjä voi soveltaa miten parhaalta tuntuu.

Sudareiden kanssa voi rajoittua vain lastenlauluihin ja vartiolaisille voi ottaa jo muutaman tunnetun iskelmälaulun ja partiolauluja mukaan. Haastetta saa mukaan tekemällä kuvatehtäviä ja kysymyksiä lauluista. Ja vielä vähän hauskuutta mukaan! Nimetkää jokainen leikkijä joksikin julkkikseksi, kuten Esaksi, Sepoksi, Kirkaksi, Tiktakiksi, Arja Korisevaksi yms. ja leikin johtaja on tietysti MARCO. Joukkueet voivat olla vaikka 10-henkisiä, niin julkkiksiakin mahtuu paljon mukaan.

 

Laulusta piirtäminen

Jaetaan vartio 3-4 hengen joukkueisiin, ja kullekin joukkueelle annetaan paperi ja kynä. Ryhmät sijoitetaan eripuolille huonetta. VJ näyttää laulukirjasta laulun yhdelle joukkueen jäsenelle kaikista joukkueista yhtäaikaa siten että he kokoontuvat VJ:n ympärille. Tämän jälkeen he palaavat ryhmänsä luo ja piirtävät laulusta joka heille näytettiin. Se ryhmä, joka arvaa ensimmäisenä oikein saa pisteen. Laulun tietävä ei saa puhua vaan hänen pitää piirtää hän ei saa käyttää kirjaimia eikä myöskään numeroita.

 

Viivanveto

Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen. Maahan asetetaan raja-viiva (esim. naru / pitkä keppi) ja joukkueet menevät kumpikin omalle puolelleen rajaa. Rajaa ei saa ylittää mutta sen toiselle puolelle voi kurkotella. Leikissä joukkueen jäsenet "repivät" vastapelaajia omalle puolelleen ja vastapelaajat tietysti yrittävät pistää kampoihin pysyttelemällä omalla puolellaan. Jos vahingossakin astuu rajan toiselle puolelle, joutuu siirtymään sille puolelle ja yrittää nyt värvätä väkeä sille puolelle. Peli loppuu, kun kaikki leikkijät ovat samalla puolella.

HUOM! Ennen leikin alkua kannattaa ottaa pois kaulahuivit, heijastimet yms. ettei satu vahinkoja!

 

Loisto

Leikkijät jaetaan neljän hengen joukkueisiin, jotka asettuvat viivalle vierekkäin jonoihin. Leikinjohtaja kerää kaikkien partiohuivit ja asettuu leikkijöiden eteen suunnilleen yhtä kauas kaikista. Johtoja huutaa vuorotellen yksi, kaksi, kolme tai neljä. Huudettaessa yksi, yksi joukkueen jäsen juoksee tavoittelemaan johtajan kädessä olevaa huivia. Huudettaessa kaksi, kaksi joukkueen jäsentä tavoittelevat huivia toinen toisen reppuselässä. Selässä oleva tavoittelee huivia. Huudettaessa kolme, kolme joukkueen jäsentä tavoittelee huivia, siten että yhtä kannetaan kultatuolissa. Istuva tavoittelee huivia. Huudettaessa neljä, koko joukkue tavoittelee huivia, yhden jäsenen maatessa toisten käsivarsilla. Makaava tavoittelee huivia. Johtaja pitää kädessään vain yhtä huivia kerrallaan. Voittaja on se joukkue, joka on onnistunut keräämään eniten huiveja.

 

Noutolista

Muodostetaan pieniä ryhmiä. Jokaiselle ryhmälle annetaan lappu jossa on esim. 1. jotain mikä on ihmiselle hyödyllistä 2. tuo jotain pyöreää 3.tuo jotain mikä ei kuuluu luontoon 4. tuo jotain eläimelle hyödyllistä 5. tuo jotain kaunista. Kaikki ryhmät saavat etsiä kaikki. Tässä ei ole kyse siitä mikä ryhmä saa kerättyä jutut nopeimmin vaan kun kaikki ryhmät ovat keränneet tuomansa jutut yhteen läjään niin niistä äänestetään paras läjä.

 

Lohikäärme

Vartio jaetaan kahteen eri jonoon. Jonossa pidetään edessä olevaa vyötäisiltä kiinni. Jonon ensimmäinen on lohikäärmeen pää ja viimeinen sen häntä. Jonot menevät muutaman metrin päähän toisistaan ja leikki voi alkaa. Jonon pää yrittää saada toisen jonon häntää kiinni ja häntä taas yrittää päästä toisen jonon päätä pakoon. Jos jonon A pää saa jonon B hännästä kiinni, siirtyy jonon B hännässä ollut henkilö jonon A pääksi. Näin jatketaan, kunnes kaikki ovat samassa jonossa.

  1. s. tämä leikki voi olla vähän vaarallinen ja tässä kaadutaan paljon, joten kannattaa leikkiä nurmikolla tai lumessa.

 

Kolme kosketusta

Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen. Joukkueet menevät seisomaan viivoille vähän matkan päähän toisistaan. Toisen joukkueen jäsenistä joku lähtee toiselle puolelle, ja koskettaa kolme kertaa jotain/joitain joukkueen jäsenistä käteen, ja juoksee karkuun omalle puolelle, se jonka kättä hän koskettaa kolmannella kosketuksellaan yrittää ottaa hänet kiinni, jos häntä ei saada kiinni, joutuu se joka yritti saada hänet kiinni, myös koskettajan puolelle, ja jos koskettaja saadaan kiinni, joutuu hän toiselle puolelle. Jatketaan niin että vuorotellen molemmilta puolilta lähtee joku koskettamaan kolme kosketusta. Peli loppuu, kun on jäljellä enää vain yksi joukkue, eli kaikki ovat samalla puolella.

 

Rotat & Rastaat

Jaetaan porukka kahtia. Toiset on rotat ja toiset on rastaat. Pelialueen keskelle vedetään yksi viiva ja pelialueen reunalle maaliviivat. Ryhmät asettuvat riveihin keskiviivalle niin, että kaikilla ryhmäläisillä on jalka keskiviivalla ja toiset ovat toisella puolella viivaa ja toiset toisella. Pelinjohtaja huutaa, joko rotat tai rastaat. Jos rotat, rotat lähtevät ottamaan rastaita kiinni ja, jos rastaat, rastaat ottavat rottia kiinni. Jos ehtii oman maaliviivan taakse, on turvassa. Jos saadaan kiinni, joutuu toiselle puolelle.

 

Lauletaan

Leikkijät jaetaan kahteen (tai useampaan jos tarve vaatii) ryhmään. He asettuvat istumaan ryhmittäin. Leikki alkaa sillä, että leikinjohtaja sanoo jonkun kirjaimen esim. O. Nyt ryhmien täytyy mahdollisimman nopeaa keksiä joku laulu joka alkaa o:lla. Jos ryhmä 1.esim alkaa laulamaan "Olipa kerran pieni paha noita..." saa se jatkaa laulamista siihen kunnes ryhmä 2.taputtaa käsiään ja alkaa laulamaan jotain toista laulua joka alkaa o:lla. "Ootko kulkenut sä sadepilven alla...". He laulavat taas siihen asti kunnes ryhmä 1.taputtaa käsiään ja alkaa laulamaan. Näin jatketaan kunnes jompikumpi ryhmä saa laulettua laulamastaan laulusta yhden säkeistön keskeytyksettä. He saavat tällöin yhden pisteen ja leikinjohtaja sanoo nyt uuden kirjaimen josta lauletaan. Samaa laulua ei saa laulaa useaan kertaan ja kysytyn kirjaimen pitää olla laulun alussa, ei esim. kertosäkeen alussa.

 


Kapteeni käskee joukkueilla

Leikkijät jakaantuvat kahteen ryhmään, yksi leikkijöistä on kapteeni. Leikkiä leikitään tutun kapteeni käskee leikin mukaisesti, niin että kapteenin antamia ohjeita noudatetaan vain silloin, kun hän sanoo: ”Kapteeni käskee”, muuten ollaan liikkumatta. Tässä leikissä toinen ryhmä ei kuitenkaan tottele kapteenia vaan noudattaa vain sellaisia käskyjä, joita kapteeni ei käske. Virheen sattuessa joutuu vaihtamaan toiseen joukkueeseen. Näin kukaan ei putoa pois pelistä. Toisen joukkueen erilainen toiminta myös vaikeuttaa leikkiä.

 

Etsivä löytää

Leikinjohtaja valitsee noin kymmenen raamatunkohtaa, joissa mainitaan jokin esine. Leikkijät jaetaan tasaisiin ryhmiin. Leikkiä voidaan leikkiä kahdella tavalla:

1) Annetaan raamatunkohta kaikille ryhmille yhtä aikaa ja se ryhmä, joka hakee kohdassa mainitun esineen ensin, saa pisteen. Näin käydään kaikki kohdat läpi. Ryhmä, joka on saanut eniten pisteitä, voittaa.

2) Ensimmäinen raamatunkohta annetaan kaikille ryhmille yhtä aikaa ja sen jälkeen seuraava, kun ryhmä on tuonut vaadittavan esineen. Ryhmä, joka on hakenut ensimmäisenä kaikki esineet, on voittaja.

 

Esineitä Raamatusta:

- lehti            Luuk. 21:30

- vyö             Hes. 23:15                       

- kivi             Joh. 8:7

- kukka         Laul.l. 2:12                       

- siemen      Mark. 4:26                        

- raha           4. Moos 3:48                                         

- sormus      Jaak. 2:2

- ruoho         5. Moos. 11:15                                      

- multa         Job. 19:25

- hiekka       Matt. 7:26

- vesi            1. Moos. 8:3

- oksa           1. Moos. 30:37